Konto w serwisie my tesla

Zakup tesli – na co zwracać uwagę?

Podziel się tym artykułem!

Przestrzegałem już w innym artykule przed zakupem tesli z USA (sprawdź tutaj), teraz przyszła kolej na podpowiedź, na co zwracać uwagę kupując teslę europejską. Niestety, sprzedawców nieuczciwych nie brakuje..

Stan techniczny

Tesla to po pierwsze samochód. Elektryczny, jak najbardziej, ale samochód. Więc ma prawo się psuć, choć z moich doświadczeń wynika, iż psuje się o wiele rzadziej, niż inne (serwis w Berlinie). Dlatego przyjrzyjcie się dokładnie, jak wygląda jego stan techniczny. Jest to o tyle utrudnione, że spód auta jest całkowicie zabudowany, więc praktycznie nie ma dojścia do zawieszenia, a ma ono prawo się psuć w pierwszej kolejności, w końcu auto waży ponad 2 tony, i choć zbudowane porządnie, to jednak kilkaset koni mechanicznych też daje o sobie znać:) Co prawda części nie są strasznie drogie, ale po co wydawać niepotrzebnie?

1. Jazda próbna

Część potencjalnych uszkodzeń można zauważyć jadąc. Wybierzcie się na przejażdżkę tak po mieście, jak i za nim. Niepokojące będą: dźwięki z silnika (wysokotonowy pisk), wszelkie stukanie (zawieszenie), czy szum/huczenie z okolic koła (łożysko). Przy dodawaniu gazu auto powinno jechać prosto („wyrywanie” na jedną stronę przy wciśnięciu pedału jazdy to najczęściej objaw zepsutych wahaczy), bez jakichkolwiek wibracji (oznaka złego wyważenia kół lub zepsutej felgi).

Jazdę proszę odbywać tylko wtedy, gdy dostępna jest pełna moc auta, czyli gdy bateria jest naładowana co najmniej w połowie, i ciepła (czyli maksymalny odzysk mocy podczas zdjęcia nogi z pedału jazdy). Na poniższym zdjęciu widać przerywane „żółte kreski” informujące o ograniczeniu mocy – w modelu bez autopilota; w modelach z autopilotem trzeba najpierw wywołać zakładkę „Energy” wciskając kółko na kierownicy (jutro dorzucę fotkę).

Bateria wyładowana, przerywana kreska pokazuję limit mocy.

Oprócz tego podczas jazdy należy sprawdzić, czy działa klimatyzacja, manetki kierunkowskazów, itp. detale.

2. Oględziny auta

Jak już pisałem, auto elektryczne zazwyczaj psuje się mniej od spaliniaka, ale tesle miały swoje choroby wieku dziecięcego.. Do takich należą:

  • niewysuwające się wcale, lub wysuwające, ale niepozwalające na otwarcie klamki w Modelu S; jest to bardzo częsta usterka, najczęściej do „ogarnięcia” chałupniczo w koszcie prawie zerowym – serwis po gwarancji żąda ok. 1000 euro.
  • zbierająca się woda w tylnej listwie chromowanej na światłach (da się również naprawić, aczkolwiek łatwiej wymienić na listwę nowej generacji, bez tej przypadłości),
  • zacinający się port ładowania – powinien się on otwierać po wciśnięciu w menu auta, lub dłuższym przytrzymaniu przycisku tylnej klapy na kluczyku).

Można spojrzeć na hamulce, aczkolwiek dzięki rekuperacji po 100.000 km wyglądać powinny jak nowe. Oprócz tego w komplecie powinien być kabel ładujący z UMC z końcówkami schuko i czerwoną siłową, ten kabel najlepiej sprawdzić, jako że też może być zepsuty.

O mierzeniu grubości lakieru itp. pisać nie będę, bo sam nigdy tego nie robiłem, a kupując z dobrego źródła ufałem. Ale jeśli chcecie, czemu nie?

Papierologia

Jeśli technicznie stan wydaje się dobry, trzeba by przejść do dokumentów. Tutaj zwróćcie uwagę na dostęp do konta my tesla na stronie www.tesla.com. Jeśli właściciel jest prawowity, ma dostęp do aplikacji mobilnej i do strony tesli, gdzie można administrować samochodem.

Na tejże stronie winien się również znajdować dokument potwierdzający prawowite posiadanie auta, w sekcji „My documents” – będzie to albo „Proof od Ownership”, czyli skan dowodu rejestracyjnego, albo „Final Invoice”, czyli faktura. Brak dostępu czy widniejących tam dokumentów, lub niezgodne dane na fakturze/dowodzie rejestracyjnym? Nie kupowałbym!

Proof of Ownership lub Invoice – sprawdź Sprzedawcę!

Na stronie www można również sprawdzić dostęp do Superchargerów, tam jest to jasno napisane, w ten sposób:

Informacja o darmowym superchargingu na stronie Tesli.

O tym, jak oficjalnie przepisać konto w Tesli na siebie, napiszę niedługo.

Każda tesla miała również „Certificate of Conformity”, tzn. papier z fabryki z danymi podstawowymi auta. Powinny się zgadzać:)

Historia serwisowa / support

Tej nie można w Tesli otrzymać, tzn. otrzymuje ją obecny właściciel. Jednak każda naprawa/serwis to rachunek (nawet jeśli z kwotą 0 euro), przesłany mailem do właściciela – te powinien Wam on udostępnić.

Czy auto ma oficjalny support można dowiedzieć się również telefonicznie – wystarczy zadzwonić z obecnym właścicielem na infolinię (w Polsce 22 307 26 45), i o to zapytać. Dlaczego to ważne? Auta bez supportu tracą gwarancję na silnik i baterię!

Podziel się tym artykułem!

About the author

Michał Mirski

Jeżdżę teslami od 2016 roku, przejechałem w sumie ponad 200.000 km. Żaden inny samochód mnie tak nie fascynował. Wciąż mam uśmiech na twarzy, gdy wsiadam do auta:)

View all posts

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *