Różnice w teslach z USA i Europy, cz. 1

Podziel się tym artykułem!

Ostatnio na jednej z grup o samochodach elektrycznych na facebooku pojawił się post nt. zużycia/zasięgu baterii tesli. Po komentarzach widać, że wiele osób nie wie o ważnych różnicach, więc postanowiłem trochę o tym napisać, jako że – jak wiecie – mamy tesle i w Europie, i w USA. Dziś o zasięgu.

Zużycie i testy

Zacznijmy od zużycia. Otóż tesla pokazuje zasięg na dwa sposoby: albo w %, albo w km. Jeśli ustawimy km (lub mile), Stoimy przed wyborem, jak samochód ma liczyć pokazywany zasięg. I tutaj zaczynają się różnice!

Tesle w USA testuje EPA, czyli Agencja Ochrony Środowiska, a testy jej są bardzo restrykcyjne i dokładne. Dlatego wyniki wg EPA jak najbardziej odzwierciedlają faktyczny zasięg. W Europie natomiast do niedawno testowano auta wg standardu NEDC (New European Drive Cycle), który miał z rzeczywistością wspólnego tyle co… nic! Dlaczego? Ponieważ testowano auta w laboratoriach (producenci!), bez płynów, klimatyzacji, z wymontowanymi fotelami itp. Dlatego niektóre spalinowe samochody miały zużycie na poziomie 3 litrów, a naprawdę nie schodziły na co dzień poniżej 7.

Co z tego wynika?

W menu amerykańskich tesli widzimy suwak dający wybór pomiędzy rated i ideal range, w europejskich suwak pokazuje typical i rated.

I tak: amerykański rated to europejski typical, a amerykański ideal to europejski rated.

Który więc pokazuje prawdziwy zasięg? Albo amerykański rated, albo europejski typical. Reszta to utopia:)

Jak sprawdzić stan/jakość baterii? Najłatwiej, bez ingerencji w samochód, naładować go do 100%, i spokojna I w miarę jednostajna jazda dojechać do 0 km, bez przystanków. Auto pokaż zużycie w kWh. Mając odpowiedni moduł bluetooth można również odczytać informację z portu diagnostycznego OBD, wtedy ją mamy dostępną zawsze.

Podziel się tym artykułem!

About the author

Michał Mirski

Jeżdżę teslami od 2016 roku, przejechałem w sumie ponad 200.000 km. Żaden inny samochód mnie tak nie fascynował. Wciąż mam uśmiech na twarzy, gdy wsiadam do auta:)

View all posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *