Model 3 przed fabryką Tesli we Fremont, Kalifornia

Tesla Model 3 – ładowanie

Podziel się tym artykułem!

Często spotykam się z kompletną dezinformacją, jeśli chodzi o to, jak Model 3 będzie się mógł ładować. W kilku zdaniach chiałbym więc napisać, jak to faktycznie (a nie w stylu: ktoś mi mówił, że..) wygląda.

Ładowanie DC

Model 3 sprzedawany w Europie będzie posiadał gniazdo typu CCS, czyli już nie typ2 jak w Modelu S i Modelu X. Niemniej jednak Model 3 będzie mógł się ładować na Superchargerach. W tej chwili trwają prace dostosowujące Superchargery do obsługi CCS – do niektórych slotów dokładany jest po prostu kabel CCS (por. zdjęcie).

Poza Superchargerami Model 3 może ładować się również z każdej ładowarki wyposażonej w kabel CCS (czyli np. z sieci greenwaya). Adapter CHAdeMO, który opisałem wcześniej, nie pasuje.

Superchargery przystosowane dla Modelu 3, Foto Hans Noordsij

Ładowanie AC

Poprzez kabel typ2 (trójfazowy, 16A) Model model ładować się z mocą 11kW, czyli ok. 70km/h. Jest więc kompatybilny z każdym słupkiem prądu przemiennego.

Nowy model UMC Tesli (jednofazowy)

Do auta, podobnie jak w Modelu S i Modelu X, dokładany jest UMC (EVSE, czyli kabel doładowujący), ale – uwaga – tylko jednofazowy, z dwiema końcówkami: CEE 16A (popularne niebieskie gniazdko campingowe), i końcówką Schuko (do zwykłego gniazdka 230V, ale już tylko 13A).

Dlaczego Tesla tak wybrała, nie wiadomo – ładowarka pokładowa jest przecież w stanie obsłużyć 11kW (czyli trzy fazy i 16A na fazę).

Dotychczasowe UMC (11kW)

Co ciekawe, gdy podłączyć do Modelu 3 UMC z Modelu S czy X, ładowanie będzie przebiegać z mocą 11kW!

Drugą alternatywą (bardziej również komfortową) jest zainstalowanie „wall connectora” Tesli, czyli naściennej ładowarki o mocy do 22 kW (współdziałającej ze wszystkimi autami wposażonymi w gniazdo typ2), dostępnej w serwisie Tesli za cenę ok. 500€.

W tej cenie trudno jest znaleźć na rynku konkurenta obsługującego taką moc (o wzornictwie nie wspominając..)

Tesla Model 3, luty 2018, Kalifornia. Nadspodziewanie duże auto!

Źródło informacji: https://www.tesla.com/de_DE/support/home-charging-installation?redirect=no

Podziel się tym artykułem!

About the author

Michał Mirski

Jeżdżę teslami od 2016 roku, przejechałem w sumie ponad 200.000 km. Żaden inny samochód mnie tak nie fascynował. Wciąż mam uśmiech na twarzy, gdy wsiadam do auta:)

View all posts

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *