Często spotykam się z kompletną dezinformacją, jeśli chodzi o to, jak Model 3 będzie się mógł ładować. W kilku zdaniach chiałbym więc napisać, jak to faktycznie (a nie w stylu: ktoś mi mówił, że..) wygląda.
Ładowanie DC
Model 3 sprzedawany w Europie będzie posiadał gniazdo typu CCS, czyli już nie typ2 jak w Modelu S i Modelu X. Niemniej jednak Model 3 będzie mógł się ładować na Superchargerach. W tej chwili trwają prace dostosowujące Superchargery do obsługi CCS – do niektórych slotów dokładany jest po prostu kabel CCS (por. zdjęcie). Update: wszystkie superchargery w Europie są już dostosowane do ładowania Modelu 3.
Poza Superchargerami Model 3 może ładować się również z każdej ładowarki wyposażonej w kabel CCS (czyli np. z sieci greenwaya). Adapter CHAdeMO, który opisałem wcześniej, nie pasuje.
Ładowanie AC
Poprzez kabel typ2 (trójfazowy, 16A) Model model ładować się z mocą 11kW, czyli ok. 70km/h. Jest więc kompatybilny z każdym słupkiem prądu przemiennego.
Do auta, podobnie jak w Modelu S i Modelu X, dokładany jest UMC (EVSE, czyli kabel doładowujący), ale – uwaga – tylko jednofazowy, z dwiema końcówkami: CEE 16A (popularne niebieskie gniazdko campingowe), i końcówką Schuko (do zwykłego gniazdka 230V, ale już tylko 13A).
Dlaczego Tesla tak wybrała, nie wiadomo – ładowarka pokładowa jest przecież w stanie obsłużyć 11kW (czyli trzy fazy i 16A na fazę).
Co ciekawe, gdy podłączyć do Modelu 3 UMC z Modelu S czy X, ładowanie będzie przebiegać z mocą 11kW!
Drugą alternatywą (bardziej również komfortową) jest zainstalowanie “wall connectora” Tesli, czyli naściennej ładowarki o mocy do 22 kW (współdziałającej ze wszystkimi autami wposażonymi w gniazdo typ2), dostępnej w serwisie Tesli za cenę ok. 500€.
W tej cenie trudno jest znaleźć na rynku konkurenta obsługującego taką moc (o wzornictwie nie wspominając..)
Źródło informacji: https://www.tesla.com/de_DE/support/home-charging-installation?redirect=no
Nie wierzę, że dadzą “kostkę” na jedną fazę… To pewniak?
Pewniak na 99%. Na stronie Tesli tak jest napisane (austriackiej). Link pod zdjęciem UMC.
Dokupujemy/dorabiamy niebieski wtyk kempingowy ( duży 1F 32A) i mamy z EVSE Tesli ok 7 kW. Ta na Europe obsługuje do 32A. Sprawdzone , ładowarka Tesli daje 2x16A (ok 7kW)
Każda inna 3F Evse powyżej 16A na fazę da już 3x16A , czyli jw 11kW.
Starej generacji EVSE tesli potrafi obsłużyć tak 11kW (3x16A) jak i 7kW (1x32A). Zmiana jest sterowana odpowiednim opornikiem w końcówce EVSE (czyli w zależności od tego, czy dołączamy końcówkę 16A, czy też niebieską 32A). Ale jak to zrobić chałupniczo bez dedykowanego adaptera?
Byc może PatrykS Ci zrobi z Forum Samochodyelektryczne.org 😉
temat m.w o tym http://forum.samochodyelektryczne.org/viewtopic.php?t=3002
Ok, teraz rozumiem, chodzi o gen2: czyli jednofazówkę. Ja dla znajomych polecałem prostsze rozwiazanie: sprzedaż gen2, i kupno „starego” gen1: pełne 11kW na wtyczce siłowej z trzech faz.
Dziękuję za link, jakoś przegapiłem temat.
z tego co “ktoś mi mówił” czyli serwis tesli w warszawie, to dostarczana do Tesla 3 moc nie ma większego znaczenia podobnie jak wallbox, bo prostownik wbudowany w aucie obsługuje max. 11kW. tak więc mowa o ładowaniu 22kW to zwykła lipa. szkoda że nie wiedziałem tego wcześniej bo już przygotowałem w domu i w firmie instalacje do 22kW i teraz będę płacił za moc umowną, której nigdy nie wykorzystam. w tej sytuacji rodzi się pytanie, po co komu wallbox, skoro ze zwykłego gniazdka 3-f można wyciągnąć 7,5kW a za skrzynkę z connector’em trzeba zapłacić prawie 3 tysi i mamy 11kW. w domu zazwyczaj auto stoi całą noc więc i tak się naładuje do max.
Nie za bardzo rozumiem komentarz: przecież jak wół napisałem, że Model 3 może ładować się z maksymalną mocą 11kW?
Uściślę: gniazdo trójfazowe CEE 16A może dać 11kW, czyli 3,6kW na jedną fazę. Nowa ładowarka jest jednofazowa – więc chcąc mieć pełne 11kW można albo kupic UMC starej generacji (trójfazowy) albo wallbox. Wallbox jest przyjemny, bo pozwoli ładować też inne auta..
„Drugą alternatywą (bardziej również komfortową) jest zainstalowanie “wall connectora” Tesli, czyli naściennej ładowarki o mocy do 22 kW ”
To zdanie jest mylące….
A dlaczego? 🙂