Model 3 przed fabryką Tesli we Fremont, Kalifornia

Tesla Model 3 – ładowanie

Podziel się tym artykułem!

Często spotykam się z kompletną dezinformacją, jeśli chodzi o to, jak Model 3 będzie się mógł ładować. W kilku zdaniach chiałbym więc napisać, jak to faktycznie (a nie w stylu: ktoś mi mówił, że..) wygląda.

Ładowanie DC

Model 3 sprzedawany w Europie będzie posiadał gniazdo typu CCS, czyli już nie typ2 jak w Modelu S i Modelu X. Niemniej jednak Model 3 będzie mógł się ładować na Superchargerach. W tej chwili trwają prace dostosowujące Superchargery do obsługi CCS – do niektórych slotów dokładany jest po prostu kabel CCS (por. zdjęcie). Update: wszystkie superchargery w Europie są już dostosowane do ładowania Modelu 3.

Poza Superchargerami Model 3 może ładować się również z każdej ładowarki wyposażonej w kabel CCS (czyli np. z sieci greenwaya). Adapter CHAdeMO, który opisałem wcześniej, nie pasuje.

Przeczytaj również:  Upgrade internetu do LTE - zrób to sam
Superchargery przystosowane dla Modelu 3, Foto Hans Noordsij

Ładowanie AC

Poprzez kabel typ2 (trójfazowy, 16A) Model model ładować się z mocą 11kW, czyli ok. 70km/h. Jest więc kompatybilny z każdym słupkiem prądu przemiennego.

Nowy model UMC Tesli (jednofazowy)

Do auta, podobnie jak w Modelu S i Modelu X, dokładany jest UMC (EVSE, czyli kabel doładowujący), ale – uwaga – tylko jednofazowy, z dwiema końcówkami: CEE 16A (popularne niebieskie gniazdko campingowe), i końcówką Schuko (do zwykłego gniazdka 230V, ale już tylko 13A).

Dlaczego Tesla tak wybrała, nie wiadomo – ładowarka pokładowa jest przecież w stanie obsłużyć 11kW (czyli trzy fazy i 16A na fazę).

Dotychczasowe UMC (11kW)

Co ciekawe, gdy podłączyć do Modelu 3 UMC z Modelu S czy X, ładowanie będzie przebiegać z mocą 11kW!

Drugą alternatywą (bardziej również komfortową) jest zainstalowanie “wall connectora” Tesli, czyli naściennej ładowarki o mocy do 22 kW (współdziałającej ze wszystkimi autami wposażonymi w gniazdo typ2), dostępnej w serwisie Tesli za cenę ok. 500€.

Przeczytaj również:  Rozmiar baterii w modelach S i X

W tej cenie trudno jest znaleźć na rynku konkurenta obsługującego taką moc (o wzornictwie nie wspominając..)

Tesla Model 3, luty 2018, Kalifornia. Nadspodziewanie duże auto!

Źródło informacji: https://www.tesla.com/de_DE/support/home-charging-installation?redirect=no

Podziel się tym artykułem!

About the author

Michał Mirski

Jeżdżę teslami od 2016 roku, przejechałem w sumie ponad 200.000 km. Żaden inny samochód mnie tak nie fascynował. Wciąż mam uśmiech na twarzy, gdy wsiadam do auta:)

View all posts

10 komentarzy

  • Dokupujemy/dorabiamy niebieski wtyk kempingowy ( duży 1F 32A) i mamy z EVSE Tesli ok 7 kW. Ta na Europe obsługuje do 32A. Sprawdzone , ładowarka Tesli daje 2x16A (ok 7kW)
    Każda inna 3F Evse powyżej 16A na fazę da już 3x16A , czyli jw 11kW.

    • Starej generacji EVSE tesli potrafi obsłużyć tak 11kW (3x16A) jak i 7kW (1x32A). Zmiana jest sterowana odpowiednim opornikiem w końcówce EVSE (czyli w zależności od tego, czy dołączamy końcówkę 16A, czy też niebieską 32A). Ale jak to zrobić chałupniczo bez dedykowanego adaptera? Adapter 32A (oryginalny)

  • z tego co “ktoś mi mówił” czyli serwis tesli w warszawie, to dostarczana do Tesla 3 moc nie ma większego znaczenia podobnie jak wallbox, bo prostownik wbudowany w aucie obsługuje max. 11kW. tak więc mowa o ładowaniu 22kW to zwykła lipa. szkoda że nie wiedziałem tego wcześniej bo już przygotowałem w domu i w firmie instalacje do 22kW i teraz będę płacił za moc umowną, której nigdy nie wykorzystam. w tej sytuacji rodzi się pytanie, po co komu wallbox, skoro ze zwykłego gniazdka 3-f można wyciągnąć 7,5kW a za skrzynkę z connector’em trzeba zapłacić prawie 3 tysi i mamy 11kW. w domu zazwyczaj auto stoi całą noc więc i tak się naładuje do max.

    • Nie za bardzo rozumiem komentarz: przecież jak wół napisałem, że Model 3 może ładować się z maksymalną mocą 11kW?

      Uściślę: gniazdo trójfazowe CEE 16A może dać 11kW, czyli 3,6kW na jedną fazę. Nowa ładowarka jest jednofazowa – więc chcąc mieć pełne 11kW można albo kupic UMC starej generacji (trójfazowy) albo wallbox. Wallbox jest przyjemny, bo pozwoli ładować też inne auta..

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *