Model 3 przed fabryką Tesli we Fremont, Kalifornia

Tesla Model 3 – ładowanie

Podziel się tym artykułem!

Często spotykam się z kompletną dezinformacją, jeśli chodzi o to, jak Model 3 będzie się mógł ładować. W kilku zdaniach chiałbym więc napisać, jak to faktycznie (a nie w stylu: ktoś mi mówił, że..) wygląda.

Ładowanie DC

Model 3 sprzedawany w Europie będzie posiadał gniazdo typu CCS, czyli już nie typ2 jak w Modelu S i Modelu X. Niemniej jednak Model 3 będzie mógł się ładować na Superchargerach. W tej chwili trwają prace dostosowujące Superchargery do obsługi CCS – do niektórych slotów dokładany jest po prostu kabel CCS (por. zdjęcie). Update: wszystkie superchargery w Europie są już dostosowane do ładowania Modelu 3.

Poza Superchargerami Model 3 może ładować się również z każdej ładowarki wyposażonej w kabel CCS (czyli np. z sieci greenwaya). Adapter CHAdeMO, który opisałem wcześniej, nie pasuje.

Przeczytaj również:  Ładowanie Tesli - Destination Charging
Superchargery przystosowane dla Modelu 3, Foto Hans Noordsij

Ładowanie AC

Poprzez kabel typ2 (trójfazowy, 16A) Model model ładować się z mocą 11kW, czyli ok. 70km/h. Jest więc kompatybilny z każdym słupkiem prądu przemiennego.

Nowy model UMC Tesli (jednofazowy)

Do auta, podobnie jak w Modelu S i Modelu X, dokładany jest UMC (EVSE, czyli kabel doładowujący), ale – uwaga – tylko jednofazowy, z dwiema końcówkami: CEE 16A (popularne niebieskie gniazdko campingowe), i końcówką Schuko (do zwykłego gniazdka 230V, ale już tylko 13A).

Dlaczego Tesla tak wybrała, nie wiadomo – ładowarka pokładowa jest przecież w stanie obsłużyć 11kW (czyli trzy fazy i 16A na fazę).

Dotychczasowe UMC (11kW)

Co ciekawe, gdy podłączyć do Modelu 3 UMC z Modelu S czy X, ładowanie będzie przebiegać z mocą 11kW!

Drugą alternatywą (bardziej również komfortową) jest zainstalowanie „wall connectora” Tesli, czyli naściennej ładowarki o mocy do 22 kW (współdziałającej ze wszystkimi autami wposażonymi w gniazdo typ2), dostępnej w serwisie Tesli za cenę ok. 500€.

Przeczytaj również:  Różnice między modelami, czyli: dlaczego jednak 85D?

W tej cenie trudno jest znaleźć na rynku konkurenta obsługującego taką moc (o wzornictwie nie wspominając..)

Tesla Model 3, luty 2018, Kalifornia. Nadspodziewanie duże auto!

Źródło informacji: https://www.tesla.com/de_DE/support/home-charging-installation?redirect=no

Podziel się tym artykułem!

About the author

Michał Mirski

Jeżdżę teslami od 2016 roku, przejechałem w sumie ponad 200.000 km. Żaden inny samochód mnie tak nie fascynował. Wciąż mam uśmiech na twarzy, gdy wsiadam do auta:)

View all posts

6 komentarzy

  • Dokupujemy/dorabiamy niebieski wtyk kempingowy ( duży 1F 32A) i mamy z EVSE Tesli ok 7 kW. Ta na Europe obsługuje do 32A. Sprawdzone , ładowarka Tesli daje 2x16A (ok 7kW)
    Każda inna 3F Evse powyżej 16A na fazę da już 3x16A , czyli jw 11kW.

    • Starej generacji EVSE tesli potrafi obsłużyć tak 11kW (3x16A) jak i 7kW (1x32A). Zmiana jest sterowana odpowiednim opornikiem w końcówce EVSE (czyli w zależności od tego, czy dołączamy końcówkę 16A, czy też niebieską 32A). Ale jak to zrobić chałupniczo bez dedykowanego adaptera? Adapter 32A (oryginalny)

Pozostaw odpowiedź Michał Mirski Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *