Adapter CHAdeMO Tesli

Adapter CHAdeMO – niezbędny, czy niepotrzebny gadżet?

Podziel się tym artykułem!

Czy opłaca się wydać 500€ na adapter? W tym artykule chcę opisać moje spostrzeżenia z jego posiadania i użytkowania.

Przez pierwszy rok posiadania Modelu S (czyli w latach 2016-2017), w którym przejechałem około 60-80.000 km (tak tak, teslą chce się jeździć więcej niż zwykle), adaptera CHAdeMO nie miałem, po prostu nie sądziłem, że się przyda. Na Zachodzie jest wystarczająca ilość stacji ładowania, Superchargerów nie licząc, a w Polsce dzieki dużemu zasięgowi tesli też adaptera mi nie brakowało, choć naprawdę jeździłem bardzo dużo.. Trzeba przypomnieć, że oczywiście w 2016 i 2017 roku nie było w Polsce jeszcze wszystkich dzisiejszych Superchargerów, o sieci greenway nikt nawet nie marzył.

Więc czy adapter to tylko niepotrzebne widzimisię? Tutaj potrzeba trochę zagłębić się w otchłanie techniki. Wszystkie nasze dotychczasowe tesle miały na wyposażeniu podwójną ładowarkę, mogącą przyjać 22 kW mocy prądu zmiennego, czyli doładować ok. 100 km w godzinę. Adapter CHAdeMo pozwala w teorii ładować teslę z mocą do ok. 50 kW, czyli na pierwszy rzut oka dużo szybciej od ładowania AC. Jest jednak kilka „ale”.

  1. Nie każda ładowarka CHAdeMo obsługuje taką moc. Zależy ona bowiem od dostępnego amperażu i napięcia. Nowoczesne ładowarki liczą zazwyczaj 400 V i do 125 A, czyli 50 kW. Starsze, również spotykane, dają tylko 100 A.
  2. Pakiet akumulatorow w tesli 85, 90 i 100 ma napięcie nominalne ok. 350V, które wzrasta wraz z „zapełnianiem” pakietu do ok. 400V pod koniec ładowania. W wersji 60, 70 i 75 napięcie jest już tylko w przedziale ok. 300-350 V.
  3. Z największą mocą na CHAdeMo naładują się więc samochody z dużą baterią, będzie to faktycznie ok. 42-48kW. Modele z mniejszymi pakietami będą w stanie ładować się maksymalanie ok. 36-42kW.
  4. Nie zawsze ładowarki CHAdeMo ładują z największym natężeniem prądu, zamiast 100A czy 125A mamy do czynienia z amperażem w zakresie 80-90A (ma to różne powody, m.in. ochronę przed przegrzaniem aparatury). Czyli odpowiednio 24-32kW.

Jak widać, trafiając na starszą, lub „gorszą” ładowarkę CHAdeMO (a są takie, które niestety nie potrafia utrzymać pełnej mocy), ładowanie przez adapter będzie tak samo „wolne” jak mając 22 kW w AC.

X ładuje się poprzez CHAdeMO

Dlaczego mimo to kupiłem adapter CHAdeMO? Aby mieć „backup”, na wszelki wypadek, gdy np. w ładowarkach będzie zajęty typ2, a CHAdeMO jeszcze wolne. Po prostu:)

Jeśli więc zastanawiacie się nad tym, czy polecam tę inwestycje: tak, polecam! Szczególnie dla posiadaczy „małych” pakietów i ładowarek pokładowych AC o mocy 11 i 16,5 kW.

Na koniec mała uwaga: adaptery CHAdeMO tesli mozna update’ować, niestety tylko w serwisach Tesli – starsze wersje niekiedy miały problemy z niektórymi ladowarkami – po aktualizacji działają. Oczywiscie usługa jest wykonywana gratis! Mój adapter np. ładował wszędzie swietnie – za wyjątkiem stacji ABB Energi w Gdańsku – teraz wszystko już działa.

I już całkiem offtopic – niedługo ma się ukazać adapter Tesli do standardu CCS, w cenie podobnej do adaptera CHAdeMO. Jeśli tak się stanie, tesle będą jedynymi autami w Europie, które będą mogły korzystać z ładowarek w jakimkolwiek standardzie. Już teraz jest bardzo dobrze, a będzie optymalnie!

Podziel się tym artykułem!

About the author

Michał Mirski

Jeżdżę teslami od 2016 roku, przejechałem w sumie ponad 200.000 km. Żaden inny samochód mnie tak nie fascynował. Wciąż mam uśmiech na twarzy, gdy wsiadam do auta:)

View all posts

3 komentarze

    • Serwis berliński, z tego co wiem, wysyła adaptery również kurierem, najłatwiej do nich napisać i poprosić o wysyłkę – jeśli się nie uda (choć nie wiem, dlaczego by się miało nie udać), poproszę o email. Pozdrawiam!

  • Mam możliwość sprzedania takiego adaptera w tańszej cenie używanego jeśli jest pan zainteresowany proszę o kontakt.
    504-037-375

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *